Co nejpřesnější informace o chování řidičů jsou velmi důležitými daty pro pojišťovny, stejně jako samotné automobilky. Motivací je pro ně snaha o nejoptimálnější nastavení pojistných smluv či záruky pro nové vozy Jedním z nejzajímavějších parametrů je potom počet kilometrů, který ujede řidič za rok či čas, který za volantem stráví. Průzkumy, které se na zjišťování těchto dat zaměřují, jsou zajímavou sondou do chování řidičů v tom či ono státě, Českou republiku nevyjímaje.
Dva týdny za volantem
Podle většiny relevantních průzkumů ujede největší část českých řidičů za rok něco mezi 10 a 20 tisíci kilometry. V tomto ohledu se nikterak nelišíme od ostatních evropských zemí, neboť tato kategorie řidičů je nejpočetnější prakticky všude. Jisté malé rozdíly zde samozřejmě jsou. U nás tvoří tito řidiči něco málo přes třetinu, např. v Rakousku téměř 40 %. Obecně je situace ale podobná na všech evropských silnicích.
O něco málo méně je u nás řidičů s roční porcí kilometrů mezi 5 a 10 tisíci, naopak mistrů volantu, kteří ročně zdolají 50 tisíc kilometrů a více je jen něco okolo 3 %. Pokud bychom se rozhodli tato čísla „pitvat“ podrobněji, zjistili bychom, že rozdíly existují také mezi muži a ženami (u mužů je většina mírně posunuta směrem k větším uraženým vzdálenostem, u žen naopak).
Důležitý je samozřejmě také věk, starší řidiči nad 60 let ujedou ročně více než 50 tisíc kilometrů jen velmi výjimečně. A na konec odstavce jeden výpočet pro lepší představu, 20 tisíc kilometrů odpovídá při průměrné rychlosti 60 km/h celkem 333 hodinám za volantem, jinými slovy téměř dvěma čistým týdnům.
Jak odpovídají záruční doby chování řidičů?
Součástí každé kupní smlouvy na nový vůz je samozřejmě i dohoda o záruce. Záruční doba je vizitkou výrobce, skrze níž demonstruje důvěru ve svůj vlastní výrobek. Není proto neobvyklé, že u mnoha nových vozů přesahuje zákonem vyžadované dva roky. Často se však stává, že je na první pohled dlouhá a výhodná záruka spjata s takovým množstvím výjimek a nutných podmínek, že v reálu se reálné využití takové záruky výrazně komplikuje.
Korejská KIA je v obou parametrech, tj. v délce záruky a podmínkách její platnosti, světlou výjimkou. Automobilkou nabízená 7 letá záruka KIA je unikátní i v evropském měřítku a když se navíc spojí s faktem, že ze záruky je vyjmuto jen málo částí – platí např. i na prorezavění karoserie (na tu je záruka dokonce 12 let) apod. – jedná se o opravdu velkorysou nabídku.
Sedm let záruky je u KIA spojeno s parametrem 150 tisíc kilometrů. Jak je patrné z výše uvedených čísel, jedná se o velmi rozumně nastavené limity, neboť 150 tisíc za sedm let je dokonce nadprůměrná porce kilometrů.